La UOC rep la Medalla d'Or de la Creu Roja Espanyola per quinze anys de formació conjunta en cooperació

07/05/2015
Guida Fullana

La Creu Roja Espanyola (CRE) lliura aquest divendres la Medalla d'Or, la màxima distinció que pot atorgar, a la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) en reconeixement pel treball educatiu en valors d'integració, tolerància, educació per la pau i convivència. Durant quinze anys de col·laboració entre la Universitat i l'organització humanitària, més de 9.000 estudiants han seguit algun dels 300 cursos de formació en línia oferts conjuntament. El rector, Josep A. Planell, ha recollit el guardó de la mà de Sa Majestat la Reina Letizia en la cerimònia que té lloc a Valladolid, amb motiu del Dia Mundial de la Creu Roja.

Des de l'any 2000, els professionals i voluntaris de la CRE, i també molts membres d'ONG i entitats del tercer sector de l'Estat i de la Federació Internacional de Societats de la Creu Roja i la Mitja Lluna Roja, han rebut formació en matèria de cooperació, gestió de voluntariat i acció humanitària, entre altres, gràcies a la relació amb la UOC. Alumnes de tots els racons del món, en algunes ocasions de llocs remots i amb greus dificultats de connexió, han cursat estudis en línia a la Universitat.

Els 9.449 estudiants que fins ara han passat per les aules virtuals han pogut posar en pràctica molts dels coneixements adquirits, millorar les actuacions en zones afectades per desastres i emergències d'arreu del món i fer intervencions en països amb altes necessitats de prevenció de violència juvenil.

La idea de fer formació en línia per part de la CRE, quan encara internet no era un mitjà popular, va sorgir de la necessitat d'innovar, tant en continguts com en models pedagògics i tecnològics. «Vam veure que internet obria un nou camp formatiu i que no podíem quedar enrere», assegura Pablo Navajo, director de Formació de la Creu Roja Espanyola. «En aquells moments, sense la UOC, hagués estat impensable desenvolupar un projecte d'aquestes característiques, per manca de coneixements i de recursos», reconeix Navajo.

L'aposta formativa en línia de la Creu Roja s'ha consolidat en una dècada i mitja. El catàleg de cursos inicial ha augmentat amb més de trenta programes diferents, que van del de primers auxilis i l'atenció sanitària immediata, al dret internacional humanitari, la gestió de la diversitat, la gestió de catàstrofes, o la planificació de projectes socials. Actualment, la UOC amb la Creu Roja també ofereix catorze titulacions universitàries de màster i postgrau en línia, en els àmbits de l'acció humanitària, la cooperació internacional i la gestió d'entitats no lucratives. A més, l'entitat ofereix places de pràctiques als estudiants de la UOC i disposa d'un equip tècnic propi especialitzat en la direcció i la gestió de la formació virtual.

Dels estudiants, el 70% són voluntaris i treballadors de la Creu Roja mentre que el 30% restant són persones no vinculades a l'entitat. La majoria són estudiants de l'Estat espanyol, però també n'hi ha de llatinoamericans.

De tots els cursos impartits amb la UOC, Juan Antonio García Niño, coordinador de formació a distància de la Creu Roja Espanyola, destaca el màster de Gestió d'ONG pel seu impacte social. «Hem pogut formar centenars de professionals del sector perquè les seves organitzacions fossin més eficients i oferissin millors serveis a la societat».

TIC i cooperació

En aquest temps, gràcies a les TIC, la Creu Roja Espanyola ha implementat un seguit de millores en l'organització. Per a l'entitat, que té més de dos-cents mil voluntaris distribuïts en més de set-centes ciutats, la formació en línia ha permès oferir un servei de qualitat i adaptat a les activitats de cada indret. Malgrat l'atomització territorial dels alumnes, la formació virtual ha fet possible per a la Creu Roja formar persones de diferents llocs en un sol curs i donar sortida a alguns projectes formatius que no es podrien fer a escala local.

«Al principi, l'organització va fer grans inversions en la digitalització dels materials i en millores a l'aula però a poc a poc ens vam adonar que el model pedagògic era més important», explica el Pablo Navajo. La UOC aporta un model formatiu en què l'alumne és el centre i la interacció entre els estudiants i els tutors és l'eix central de l'aprenentatge.

Entre els reptes de futur que uneixen la cooperació i les noves tecnologies, Navajo proposa millorar la mobilitat per a accedir als continguts des de qualsevol dispositiu; utilitzar les eines de realitat virtual per a simular situacions d'emergència humanitària en què els alumnes puguin gestionar la logística, la distribució dels recursos, les zones d'evacuació, etc., i investigar l'ús dels wearable o «tecnologia vestible» en el camp de la cooperació i acció humanitària.

Enllaços relacionats