La UOC, segona millor universitat d'Espanya segons el Young University Rankings del Times Higher Education

25/06/2020
Aquest rànquing, que classifica les universitats de menys de 50 anys, també situa la UOC entre les 150 millors universitats joves del món

La Universitat Oberta de Catalunya (UOC) és considerada la segona millor universitat de menys de 50 anys de l’Estat espanyol, per darrere la Universitat Pompeu Fabra, segons el Young University Rankings de la revista britànica especialitzada en educació Times Higher Education (THE). La UOC hi apareix per tercer any consecutiu i es manté entre les institucions que es troben en la posició 101-150 a escala mundial.

Per tal d'analitzar el nivell d'excel·lència de l'ensenyament superior, aquest rànquing avalua les cinc àrees següents de les universitats: docència, recerca, citacions, orientació internacional i ingressos de la indústria. En el cas de la UOC, els resultats obtinguts en cadascuna d'aquestes àrees són els següents: 21,5 en docència, 21 en recerca, 74,2 en citacions, 40,2 en orientació internacional i 35,8 en ingressos de la indústria.

Els indicadors són els mateixos tretze que en el rànquing insígnia, el THE World University Rankings, però els pesos s'han ajustat de manera que es dona menys pes a la reputació. Tenint en compte això, encapçala la llista d'universitats joves la Universitat de Ciència i Tecnologia de Hong Kong, i ho fa per tercer any consecutiu. La Universitat de Tecnologia de Nanyang de Singapur, la Universitat Paris Sciences et Lettres de França i la Sant’Anna School of Advanced Studies de Pisa se situen en el segon, tercer i quart lloc respectivament.

Pel que fa a les institucions catalanes, la Universitat Pompeu Fabra puja a la posició 10 d'aquest rànquing mundial i encapçala la llista de les universitats de l’Estat. Per la seva banda, la UOC comparteix posició amb la Universitat Politècnica de Catalunya i la Universitat Rovira i Virgili.

Tradicionalment els principals rànquings els han liderat les institucions amb més història i s'han classificat en funció del prestigi que tenen. Amb el Young University Rankings del Times Higher Education es fa evident que no es pot deixar de mirar les universitats joves pel que fa a la seva contribució a la societat, als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) i a la capacitat per adoptar metodologies mixtes d'aprenentatge presencial i virtual (blended learning).

El THE és, juntament amb el de Xangai i el QS, un dels rànquings més prestigiosos i transparents que hi ha en l'àrea de l'ensenyament superior. El 2018 la UOC debutava en la classificació general del rànquing Times Higher Education com a única universitat en línia de l'Estat espanyol. En aquella edició, la Universitat Oberta de Catalunya se situava en la posició 12 de les 38 universitats espanyoles; i en la classificació global estava en la franja de 601-800 del total d'institucions, que eren 1.258 universitats de tot el món.