La investigadora Diana Roig-Sanz, nomenada professora de recerca ICREA

Diana Roig-Sanz

Diana Roig-Sanz, professora d'investigació ICREA i investigadora líder del grup de recerca d'Estudis Literaris Globals (GlobaLS), de l'IN3 (foto: UOC, Massimiliano Minocri)

L'experta en estudis literaris globals i humanitats digitals de la UOC rep el reconeixement de la institució catalana

La Universitat té dos investigadors en la comunitat d'excel·lència de la Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats

Diana Roig-Sanz, líder del grup de recerca Global Literary Studies (GlobaLS) de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) —centrat a estudiar la història de la literatura des d'una perspectiva global—, ha estat nomenada professora de recerca ICREA sènior. La investigadora suma aquest reconeixement a l'ajut Starting Grant del Consell Europeu de Recerca (ERC) que va rebre el 2018 per al desenvolupament de la seva recerca sobre l'impacte de les xarxes literàries iberoamericanes i dels seus mediadors culturals en la història social i cultural europea i no europea de la primera meitat del segle xx.

Amb aquest nomenament, «es reconeix la feina feta pel nostre grup de recerca pel que fa a l'ús de tecnologia innovadora en l'anàlisi de processos de transformació cultural amb una perspectiva transnacional, descentralitzada, i amb l'objectiu de fer avançar la reflexió teòrica sobre els estudis literaris globals», apunta la investigadora de la UOC, adscrita a l'Internet Interdisciplinary Institute (IN3) i als Estudis d'Arts i Humanitats de la UOC, que també ha estat reconeguda pel programa estatal Ramón y Cajal.

Roig-Sanz coordina el projecte Social Networks of the Past: Mapping Hispanic and Lusophone Literary Modernity, 1898-1959 (MapModern), per trencar la idea que en la construcció de la modernitat hi va haver uns centres innovadors i unes perifèries que els van imitar. La seva recerca combina mètodes computacionals i l'anàlisi quantitativa i qualitativa de dades massives (big data) amb perspectives de la història cultural i literària, estudis sobre sociologia de la traducció, qüestions de gènere i cinema.

Diana Roig-Sanz és doctora en Filologia Hispànica per la Universitat de Barcelona i en Lletres i Ciències Humanes per la Universitat d'Ais-Marsella. El curs 2017-2018, va ser investigadora visitant de l'Institut d'Internet Oxford de la Universitat d'Oxford, i també ha fet estades de recerca a l'Escola Normal Superior de París, a la Universitat Sorbona, a la Universitat Catòlica de Lovaina, a la Universitat d'Amsterdam o a la Universitat «La Sapienza» de Roma. Roig-Sanz és conferenciant habitual de nombrosos congressos del seu àmbit. Ha estat convidada, entre altres congressos, com a conferenciant principal al pròxim congrés de la European Association of Digital Humanities, que tindrà lloc el setembre del 2021.

Segon ICREA a la UOC

A més de Diana Roig-Sanz, des del 2015 és professor de recerca ICREA a la UOC Jordi Cabot, investigador líder del grup de recerca Systems, Software and Models Research Lab (SOM Research Lab), adscrit a l'IN3. El seu grup està centrat en la modelització de programari, com a base per a l'optimització del seu procés de desenvolupament, manteniment i evolució. SOM Research Lab promou l'ús rigorós de models per millorar la productivitat i la qualitat del programari, sense perdre de vista el factor humà, tant pel que fa a la seva comunitat d'usuaris com al grup de desenvolupadors que el desenvolupen.

Sobre ICREA

L'acrònim ICREA correspon a la Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats, una fundació finançada per la Generalitat de Catalunya orientada a la contractació de personal científic internacional extraordinari i de talent rellevant. Amb més de 260 investigadors, ICREA dona resposta a la necessitat de noves fórmules de contractació per competir en condicions d'igualtat amb altres sistemes de recerca.

La recerca i innovació (R+I) de la UOC contribueix a solucionar els reptes a què s'enfronten les societats globals del segle xxi, mitjançant l'estudi de la interacció de les TIC amb l'activitat humana, amb un focus específic en l'aprenentatge en línia i la salut digital. Els més de 400 investigadors i 50 grups de recerca s'articulen entorn dels set estudis de la UOC i dos centres de recerca: l'Internet Interdisciplinary Institute (IN3) i l'eHealth Center (eHC).

Els objectius de l'Agenda 2030 de desenvolupament sostenible de les Nacions Unides i el coneixement obert són eixos estratègics de la docència, la recerca i la innovació de la UOC. Més informació research.uoc.edu #25anysUOC

Experts UOC

Foto de la investigadora Diana Roig

Diana Roig Sanz

Professora d'investigació ICREA

Expert/a en: Humanitats digitals, història cultural i sociologia de la traducció.

Àmbit de coneixement: Arts i Humanitats.

Veure fitxa

Enllaços relacionats