La UOC formarà professionals sanitaris europeus en l'elaboració de guies de pràctica clínica de malalties minoritàries

Foto: Luis Melendez / Unsplash

28/04/2021
Imma Alberch
L'eHealth Center lidera la formació i la capacitació d'aquest projecte europeu adreçat a 150 membres de les xarxes europees de malalties minoritàries

L'eHealth Center de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) participa en un tender europeu que té l'objectiu de desenvolupar guies de pràctica clínica i eines de suport a la decisió clínica (CPG i CDST, per les sigles en anglès) sobre malalties minoritàries. El projecte, coordinat per la Fundació Progrés i Salut d'Andalusia (FPS) i finançat per la Direcció General de Sanitat de la Comissió Europea, s'adreça a 150 professionals sanitaris de les 24 xarxes europees de referència (ERN, per la sigla en anglès) en malalties minoritàries, un grup de patologies que pateixen poques persones, que són poc estudiades i a les quals es dediquen pocs recursos.

Albert Barberà, director de l'eHealth Center i investigador principal (IP) del projecte, indica que «les guies de pràctica clínica són recomanacions adreçades als professionals de la salut sobre com s'han d'abordar la cura i el tractament de pacients amb determinades condicions mèdiques». Barberà apunta que el desenvolupament de guies de pràctica clínica respon a la necessitat de «crear materials basats en l'evidència científica que puguin servir de suport a la pràctica dels professionals de la salut».

El projecte es divideix en quatre paquets de treball i la UOC coordina, per mitjà de l'eHealth Center i amb el suport de l'Escola Andalusa de Salut Pública (EASP), el bloc de formació i capacitació. El paper de la universitat en el marc d'aquest projecte consisteix a dissenyar, desenvolupar i impartir formació en línia sobre la implementació d'aquestes CPG i CDST als professionals de les ERN que hi participen.

Per dur a terme el projecte, la FPS ha creat un consorci de col·laboradors del qual formen part, a banda de la UOC, l'Agència de Qualitat i Avaluació Sanitàries de Catalunya (AQuAS), l'Escola Andalusa de Salut Pública (EASP), la Fundació Basca d'Innovació i Recerca Sanitàries (BOIEF), l'Institut Aragonès de Ciències de la Salut (IACS) i la Fundació Canària Institut de Recerca Sanitària de Canàries (FIISC).

Aprenentatge en línia adreçat a les ERN de malalties minoritàries

L'encàrrec de dissenyar i desenvolupar la formació i els recursos d'aprenentatge, que seran la base per impartir el curs en línia de desenvolupament de guies i eines de pràctica clínica de malalties minoritàries, arriba en un moment en què, arran de la pandèmia de la COVID-19, la UOC ha contribuït a l'adaptació de més de 9.000 docents a la docència en remot.

D'acord amb aquest compromís amb l'educació en línia de qualitat, l'eHealth Center, amb la col·laboració de totes institucions que formen part del consorci, desenvolupa els recursos pedagògics que serviran per al procés d'aprenentatge sobre el desenvolupament de guies de pràctica clínica. La formació s'articularà a través de UOC Corporate.

«Des de l'eHealth Center actuem de catalitzadors dels actius de la UOC, com ho és l'e-learning, donant resposta a les necessitats dels professionals assistencials. En aquest cas, el projecte té un punt addicional d'impacte social, ja que, en molts casos, les malalties minoritàries afecten els menors i són malalties debilitants, d'alt impacte i amb força casos mortals», conclou Barberà.

L'eHealth Center lidera el projecte dins la Universitat, amb Albert Barberà i Marta Aymerich, vicerectora de Planificació Estratègica i Recerca, com a investigadors principals del projecte. Les sessions de formació començaran el 28 d'abril del 2021.