El ministre Castells celebra el 20è. aniversari del primer centre de recerca de la UOC especialitzat en les TIC

Manuel Castells va ser director de l'Internet Interdisciplinary Institute (IN3) de la UOC del 2008 al 2013 (Foto: UOC)

01/06/2021
Anna Torres Garrote
El catedràtic de Sociologia va ser director de l'Internet Interdisciplinary Institute (IN3) de la UOC del 2008 al 2013 i va fer recerques tan pioneres com el Projecte Internet Catalunya

L’Internet Interdisciplinary Institute (IN3), l’institut de recerca de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) especialitzat en l’estudi d’internet i dels efectes de la interacció de les tecnologies digitals amb l’activitat humana, celebra els 20 anys de la seva creació. El ministre d’Universitats i catedràtic de Sociologia de la UOC, Manuel Castells, en va ser el director del 2008 al 2013. I per commemorar l’efemèride, impartirà la ponència «The Network Society in the age of pandemics» el dia 3 de juny a les 18 h des de la seu central de la Universitat (av. Tibidabo, 39, Barcelona). L’acte, que es durà a terme íntegrament en anglès, es podrà seguir en directe des d’aquest enllaç.

En l’actualitat, l’IN3 acull onze grups de recerca reconeguts que desenvolupen una àmplia diversitat de recerques de caràcter interdisciplinari, però en els inicis, l’any 2000, només acollia el pioner programa de doctorat de Societat de la Informació i el Coneixement, un dels primers que es van crear en el camp de recerca de la societat de la informació i el coneixement i el primer que es va oferir completament en xarxa. I justament un any més tard, s’iniciava la primera fase del Projecte Internet Catalunya (PIC), un ambiciós estudi que va analitzar les característiques i el desenvolupament de la societat de la informació a Catalunya, que va finalitzar el 2007 sota la direcció del professor Castells.

Castells va assumir la direcció de l’IN3 el 2008 i hi va establir noves línies estratègiques. I en aquesta etapa va ser guardonat amb el prestigiós premi Holberg, el Nobel de les ciències socials, l’art, la tecnologia, les humanitats i el dret (2012), i el premi Balzan de Sociologia, que distingeix científics de tot el món per la seva contribució en els camps de les ciències i les arts (2013).

L’actual director de l’IN3, David Megías, fa un repàs històric d’aquesta institució. «L’IN3 es va crear durant el curs 1999-2000 amb l’objectiu de dur a terme recerca capdavantera sobre la societat xarxa, és a dir, la interacció entre les tecnologies digitals ―fonamentalment internet― i els diferents àmbits de la societat humana. Avui, renovant la terminologia, podem dir que l’IN3 investiga la transformació digital de la societat.» Una recerca que es fa «gràcies a la confluència de mons disciplinaris en principi molt llunyans, com les ciències socials i humanes, d’una banda, i les enginyeries TIC, de l’altra», afegeix. Per a Megías, «la col·laboració interdisciplinària entre aquests dos grans blocs ens permet no només analitzar com es transforma la societat, sinó també ser partícips d’aquesta transformació amb l’objectiu de contribuir al progrés de la humanitat i posar el nostre gra de sorra per donar compliment a la profecia del professor Castells».

Ponència del professor Castells per commemorar el 20è. aniversari de l’IN3

L’activitat principal de l’acte de celebració, titulat «La Societat Xarxa avui: (Revisitant) la Trilogia de l’Era de la Informació», serà la ponència «The Network Society in the age of pandemics», a càrrec del ministre Castells. Seguidament, hi haurà una taula rodona moderada per la filòsofa i professora dels Estudis d’Arts i Humanitats de la UOC Marina Garcés, a partir de l’anàlisi de l’obra de Manuel Castells i les seves implicacions actuals. La taula rodona comptarà amb la participació de la professora de recerca ICREA alt IN3-UOC i beneficiària d’una beca del European Research Council Diana Roig Sanz; el professor emèrit de Sociologia a la Universitat de Cambridge i fellow emèrit al Jesus College (Cambridge) John Thompson; el professor de la Universitat Nacional San Martín (UNSAM) i professor de la Facultat Llatinoamericana de Ciències Socials (FLACSO) de l’Argentina Fernando Calderón; la professora distingida d’Antropologia del Hunter College i el CUNY Graduate Center de Nova York Ida Susser; el professor de Cultura Digital a la Universitat de les Arts de Zuric Felix Stalder, i l’experta en radicalització i la seva relació amb la identitat Hana Jalloul.

L’acte de commemoració coincideix amb el 25è. aniversari de la publicació del primer volum de L’era de la informació: economia, societat i cultura, del professor Castells, una de les obres més influents per entendre els canvis socials que s’han produït amb la irrupció de la revolució digital en les últimes dècades. «Un treball pioner perquè va assentar les bases del concepte de la societat xarxa i l’era de la informació i que va influir tota una generació d’acadèmics i va modelar l’agenda de recerca», expliquen els investigadors de l’IN3 Mireia Fernández-Ardèvol i Ramon Ribera-Fumaz.

Enllaços relacionats