La UOC acollirà la Digital Universities Europe, un dels esdeveniments d'educació superior digital més prestigiós d'Europa

Digital Universities Europe tindrà lloc del 23 al 25 d'octubre a Barcelona

Digital Universities Europe tindrà lloc del 23 al 25 d'octubre a Barcelona. (Foto: UOC)

27/04/2023
Leyre Artiz

La UOC, en col·laboració amb The Times Higher Education, organitzarà la trobada a Barcelona del 23 al 25 d'octubre

Amb el títol "El camí cap a una educació superior digital, equitativa i ecològica", més de setanta ponents experts en innovació educativa, rectors, empreses i organitzacions debatran sobre el futur de la Universitat

La Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i The Times Higher Education coorganitzen Digital Universities Europe, un dels esdeveniments d'educació superior digital més prestigiós d'Europa. A la cita, que tindrà lloc del 23 al 25 d'octubre a Barcelona amb el títol "El camí cap a una educació superior digital, equitativa i ecològica", hi acudiran més de setanta ponents, entre els quals s'inclouen alts càrrecs de l'àmbit digital d'universitats, empreses tecnològiques i organitzacions governamentals i no governamentals.

Les institucions d'educació superior de tot Europa s'enfronten a grans desafiaments, com ara la necessitat transformar-se digitalment per servir millor l'estudiantat, el personal i la societat. L'èxit, segons els experts, passa per incrementar les col·laboracions entre organitzacions que generin impacte a gran escala.

En aquest sentit, Àngels Fitó, rectora de la UOC, considera que la "Digital Universities Europe proporciona un marc perfecte per compartir pràctiques i experiències relacionades amb la digitalització de l'educació superior. És una oportunitat per avançar junts cap a una educació superior europea que sigui inclusiva, d'alta qualitat i transformadora per les persones, les organitzacions i el món". Per a Fitó "aquest és un escenari perfecte per planificar passos que ens ajudin a formar una ciutadania crítica i responsable, capaç d'impulsar la transició digital i verda i afrontar els reptes urgents que afecten el nostre progrés, sostenibilitat i benestar social".

Per part seva, Charlotte Coles, directora d'Esdeveniments Globals de The Times Higher Education, considera que la "Digital Universities Europe serà el principal esdeveniment de The Times Higher Education per la comunitat europea de l'educació superior digital. La col·laboració amb la Universitat Oberta de Catalunya proporcionarà una àmplia oportunitat als líders de l'educació superior per forjar noves connexions i discutir com seran els futurs models sostenibles d'educació digital per les institucions de tot el continent".

La transformació digital en la formació superior

Els ponents debatran sobre els desafiaments als quals s'enfronta la societat i la pròxima transformació del mercat laboral, per la qual es requereixen noves habilitats i un sistema d'educació superior àgil, equitatiu i més ecològic, que pugui evolucionar i adaptar-se als temps canviants.

Oliver Günther, rector de la Universitat de Potsdam (Alemanya) i un dels ponents, departirà sobre el paper que està exercint la tecnologia digital en la internacionalització de l'ensenyament superior a Europa. A més, Lourdes Guàrdia Ortiz, directora en funcions dels Estudis de Psicologia i Ciències de l'Educació de la UOC, explicarà com l'avaluació digital pot millorar el rendiment de l'estudiantat; i Albert Sangrà, director de la Càtedra UNESCO d'Educació i Tecnologia per al Canvi Social, parlarà sobre les lliçons apreses del model d'universitat en línia.

D'altra banda, els responsables de l'àrea de digitals europeus de Skema Business School (França), la Universitat de Berna (Suïssa), la Universitat de Jyväskylä (Finlàndia) i la Universitat de Tartu (Estònia) debatran sobre com evolucionen les funcions de les persones responsables de tecnologia a mesura que l'ensenyament superior experimenta la transformació digital. També hi haurà un estudi de cas exploratori que examinarà l'analítica de l'aprenentatge en l'ensenyament superior i la necessitat d'equilibrar pedagogia i privacitat.

S'han programat trenta sessions en anglès, en les quals s'inclouen conferències magistrals, seminaris, tallers, oportunitats de treball en xarxa i exposicions digitals innovadores. Entre els ponents destaca Paz Portales, coordinadora de programes d'ensenyament superior de la UNESCO; Josep M. Duart, president d'EDEN Digital Learning Europe i professor dels Estudis de Psicologia i Ciències de l'Educació de la UOC; Lluís Alfonso Ariño Marín, director d'Informació de la Universitat Rovira i Virgili, o Antonis Mouhtaropoulos, degà d'aprenentatge digital i edtech del Metropolitan College de Grècia. A més, Anna Armengol Torío, presidenta de UOC Alumni; George Ubachs, director de l'European Association of Distance Teaching Universities, i Raimund Vogl, president de l'European University Information Systems Network, són altres dels principals ponents d'organitzacions governamentals i no governamentals.